Kinderpraktijk Oké Praktijk EFT Oké Jacqueline Besseling
EFT - Emotional Freedom Techniques voor studenten

EFT is een prima methode om individueel toe te passen bij spanning, bij stress en angst om te falen.

Maar ook het werken met een groep geeft mooie resultaten. Een groep kan zijn, een verdieping, studenten in een huis of een projectgroep die opstart of vast(dreigt) te lopen. EFT kun je gebruiken om het groepsdoel en de groepscohesie te versterken.

Individueel:

EFT voor studenten

Het met begeleiding aanleren van EFT maakt het gebruik van EFT effectiever.


Versterken van het groepsdoel.

Aan de groep wordt met een positieve insteek EFT geleerd. Daarna wordt met elkaar gekeken naar het te versterken groepsdoel. Met EFT wordt de samenhang van de groep en de gezamenlijke inzet ten aan zien van het doel versterkt.

Een voorbeeld

Voor één van de opdrachten van de ‘distance learning course EFT Master Practitioner’ van de AMT moet ik werken met een groep. Ik vind een groep studenten daartoe bereid. Ze wonen met elkaar in een studentenhuis en studeren aan de Technische Universiteit in Delft. Bij de introductie vertel ik, dat de TU Delft een cursus EFT, gericht op het omgaan met stress en het verhogen van de prestaties, aanbiedt. Maar..., ik vertel ze, er is meer!

Je kunt EFT ook gebruiken om met een groep het gezamenlijke doel en de inzet om het doel te bereiken, te versterken. Het doel kan liggen op verschillende gebieden. Van het organiseren van een feest, het versterken van de solidariteit tussen huisgenoten, het opzetten van een looptrainingsgroep of gericht op het doel om met z'n allen examens te halen. Met EFT kun je je richten op het versterken, het positief, vol energie, activeren en motiveren van het gemeenschappelijke doel door samen te werken als een team. Het gaat dan niet om de bijdrage van elk individu apart maar juist om de teaminzet die sterker is dan de som van de afzonderlijke individuen.

De groep bestaat uit zeven studenten, zes jongens en een meisje, leeftijden rond de twintig. Brian, Peter, Paul, Mike, Jake, Mike en Nancy. Ze zijn nieuwsgierig en willen graag aan de slag. Ze zijn open en nieuwsgierig, dus ik kies ervoor ze EFT positief aan te leren zoals ik dat ook doe met de kinderen in therapie waar ik mee werk.

Ik begin met: "Ik laat mijn energie stromen..." en vraag hen om in te vullen hoe zij hun energie willen laten stromen. Onmiddellijk zegt Mike: "Trots" en Jake zegt: "Happy". Ik geef de instructie en we gaan langs de tikpunten. Eerst vullen ze alleen het laatste woord in. Ik zeg: "Ik laat mijn energie stromen trots en dan met z'n allen: happy!" Met wat aanmoediging doen ze allemaal luid mee met: "Ik laat mijn energie stromen, trots en happy!" Het geeft wat gelach en vervolgens tikt iedereen samen en in cadans met elkaar. Het is verbazingwekkend hoe snel dat gaat.

Als groepsdoel om te versterken wordt 'het huis' gekozen. "En als 'het huis' een wezen zou zijn, welk wezen zou het dan zijn?", vraag ik. Direct zegt Nancy: "Een Pauw, hebben we de Pauw als symbool van ons huis." De Pauw voor majestueus en zeer gerespecteerd. "Hij vertegenwoordigt het gevoel van eigenwaarde en is mooi" zeggen ze. "Wat willen ze voor de Pauw?" Ze willen ook dat de Pauw trots en happy is! We tikken allen en de huisgenoten pikken de techniek van het tikken en de rondes makkelijk op. We halen adem bij ieder punt, dat is niet voor iedereen makkelijk, maar ze volgen wel. We komen tot wat er nodig is om de Pauw trots en happy te maken. Dat is als de afwas wordt gedaan en de gezamenlijke ruimtes worden schoon gehouden, de huiskamer, keuken, badkamer enz. En meer, de Pauw zal ook trots en happy zijn: als we activiteiten samen doen om de groepsband te versterken, als we voorelkaar zorgen, als we elkaar stimuleren om te studeren. En steeds tikken we een ronde voor een nieuw idee, een nieuwe activiteit die het groepsdoel versterkt, dat waar de Pauw trots en happy van wordt. Met z’n allen tikken we de rondes en worden steeds enthousiaster. Aan het einde staat de Pauw als het ware te springen en toont zwaaiend zijn veren, trots en happy. Ze zijn met z'n allen verbonden en vol energie om te zorgen dat de Pauw trots en happy kan zijn.

Ik vraag hoe ze het ervaren hebben om dit samen doen. Brian zegt: "Het is te gek en ik kan het niet dagelijks gebruiken." Dagelijkse routines zijn niet altijd passend in zijn tijd, vertelt hij. Ik kan ze gerust stellen, ze hoeven het niet elke dag te doen. Je zou het kunnen gebruiken bij huisvergaderingen of als er nieuwe bewoners in het huis komen. Peter zegt, dat hij zich opgelucht voelt, hij voelt het in zijn lijf. Ik herhaal het om hem te laten weten dat ik hem hoor, maar ga er niet op door. Het gaat nu namelijk niet om de individuele ervaringen, achterliggende gedachtes of gevoelens, maar juist om de groep als groep. Paul zegt: "Ik ben sprakeloos en dat gebeurt niet vaak." Mike noemt de tintelingen in zijn hand en lichaam. Ze hebben het gevoel meer verbonden te zijn en zijn verbaast door het effect. Als we er over verder praten zegt Paul: "Ik gebruik het sleutelbeen punt al! Ik tik er regelmatig op en ik wist niks van EFT." Brian vertelt: "Ik tik wel op mijn kin." Het is zo leuk als mensen dit herkennen en beseffen. Als je oplet zie je veel mensen verschillende punten gebruiken, aanraken, er op tikken, er een hand op leggen.

Ik voel me +10 want het was zo effectief. En zonder veel uit te leggen, liep het precies zoals het moest lopen voor mij en voor de groep. Het maakt mij ook trots en happy. Ja, net als de Pauw.

Kinderpraktijk Oké Praktijk EFT Oké Jacqueline Besseling Sitemap